De kers op de taart - Reisverslag uit Sandakan, Maleisië van Pauline Gameren - WaarBenJij.nu De kers op de taart - Reisverslag uit Sandakan, Maleisië van Pauline Gameren - WaarBenJij.nu

De kers op de taart

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Pauline

07 Januari 2010 | Maleisië, Sandakan

Na twee dagen in de internet-vrije jungle van Sukau te zijn geweest, nu weer tijd voor een verslagje.

04-01-10

Vandaag voor het eerst een vrije dag, dus lekker uitslapen (tot 9.15) en daarna gaan we naar een eilandje waar je mooi kan snorkelen volgens de berichten. Leuk boottochtje, mooie vissen bij de steiger, maar er wordt wel gewaarschuwd voor kwalletjes. Leuk plekje uitgezocht, maar Arvin heeft meteen al zoiets van: Wat doen we hier? De meiden gaan gewapend met snorkels het water in, maar komen er meteen weer uit vanwege de kwalletjes. Even later gaan Arie en ik snorkelen en het is echt prachtig en we hebben geen last van de kwallen, dus de meiden doen daarna ook nog een poging. Arvin en Kyra gaan alvast terug naar het hotel, wij blijven nog even liggen en even later wandelt er een varaan voorbij. Om een uur of twee houden wij het ook voor gezien en terug in het hotel duiken we meteen het prachtige zwembad in. Biertje erbij, hapje…..mmmmmm, heerlijk! Later blijkt dat we iets teveel zon hebben gehad, allemaal lichtjes verbrand, maar vooruit maar. ’s Avonds een hapje eten in de stad en daarna koffers pakken, want we worden morgen vroeg (5.30) opgehaald voor onze vlucht naar Sandakan.

05-01-10
Om 7 uur vliegen we naar Sandakan, waar we rond 7.45 landen. Hier worden we opgehaald en rijden we met een busje meteen door naar Sepilok, een OrangOetang rehabilitation Center. Hier worden,net als in Semenggoh weesjes klaargestoomd om zelfstandig in de natuur te kunnen leven. Helaas is er ook een cruiseschip met bejaarden los gelaten, maar gelukkig deze keer WEL apen(misschien komen ze wel op die bejaarden af..).Er zit er al één te wachten op het receptiegebouw als we aankomen. En als we richting voederplatform gaan, zit er een aap op 2 meter naast het pad. Uiteraard een komplete opstopping hier en net als ik op fotoafstand ben, komt er een ranger die de aap meeneemt... shit!Maar even later komen er zo’n 6 OrangOetans naar het voederplatform….schitterende beesten. De kinderen (en wij)genieten ons suf.
Na de apen gaan we per boot (wel zo’n 1.1/2 uur varen) over de zee en rivier naar de Abai Jungle Lodge, waar we worden ontvangen met een lunch. Dit is een hele basic accomodatie, met maar een paar huisjes en dus weinig toeristen, aan de Kinabantang-rivier, één van de grootste rivieren ter wereld, dwars door het tropische regenwoud. We checken in en hebben dan een paar uur voor onszelf. Rond half 5 gaan we per boot de rivier af, op zoek naar wildlife, zoals de Proboscus Aap, de neusaap(die alleen op Borneo voorkomt) . We zien al snel een grote groep van deze apen, verder nog wat bijzondere vogels(Great Hornbill , een soort Maraboe , een specht, witte reiger)) Nog wat andere apen en een varaan..Echt geweldig !!
Hierna nog een wandeling in het donker, helaas weinig te zien(paar spinnen,rupsen en 2 vogels). Arvin loopt te zaniken dat hij geen bereik heeft met zijn telefoon en dat ie geen rijst meer kan zien komende 10 jaar, maar verder is de stemming prima.
Na het diner gaan we nog even de rivier op voor het zien van de vuurvliegjes. Grappig gezicht, de bomen lijken wel v ersierd met kerstverlichting.
Nog even een snel drankje en dan retteket…….beter naar je bed!! Vanochtend natuurlijk al vroeg eruit en morgen om 6.30 de eerste cruise alweer…poeh! Het lijkt wel werk..haha!

• 07 Januari 2010 - 08:23

@.:

Dat is wel aanpoten he, zo'n vakantie. Je hebt dalijk een paar weken nodig om bij te komen. Vind je het gek dat ik een jaar vrij genomen heb.

Gaaf he, die grote apen van dichtbij?! Wij hadden vorig jaar "ontbijt met de orang oetans" in de Singapore Zoo. Ook erg gezellig (en wie wist dat Orang Oetans zulke goede koks waren?!)

Paar spinnen, rupsen - en daar draaien jullie je hand niet voor om. OK -- en neem wat vuurvliegjes mee voor de kerst. Houden ze het nog 12 maanden vol denk je?

• 07 Januari 2010 - 09:02

Madre:

Hallo, jullie zouden toch een aapje voor mij meebrengen, maar ik heb liever géén neusaap. Stel je voor dat die verkouden wordt, dan kom je er niet met een pakje papieren zakdoekjes. Volgens mij eten jullie ook nogal wat, maar als het maar lekker is dan, want gezond zal het wel zijn denk ik. Je hebt daar toch geen dikke mensen ? Jullie hebben volgens mij echt alles uit die reis gehaald wat er in zat wat betreft interresante dingen. Zogezegt waar voor je geld.Dag lieve kinderen, madre

• 07 Januari 2010 - 09:03

Madre:

wist je, dat rupsen erg lekker zijn om te eten en vol met eiwitten??

• 07 Januari 2010 - 21:17

Conny:

Zo hè, als jullie terug zijn eerst maar eens een week of 2 uitrusten. Het is nog zwaarder dan werk, afzien hoor ;-)
    Wel weer super verhaal.