De paden op, de bruggen over... - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Pauline Gameren - WaarBenJij.nu De paden op, de bruggen over... - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Pauline Gameren - WaarBenJij.nu

De paden op, de bruggen over...

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Pauline

03 Januari 2010 | Maleisië, Kota Kinabalu

Hallo lieve mensen,

Allereerst wil ik even zeggen dat wij het ontzettend leuk vinden dat er zo wordt meegeleefd met ons en dat er zo massaal wordt gereageerd op de reisverslagen ! Wij zijn dan wel een 10500 km ver van huis, maar we denken ook geregeld aan jullie!
Vandaag zijn we om 8 uur vertrokken de bergen in, met een busje natuurlijk. De grootste berg hier is de Mount Kota Kinabalu, 4095 mtr hoog. Deze wordt veelvuldig beklommen, maar dat gaan wij dus niet doen..haha
We rijden tot ongeveer 1500 mtr, wat de temperatuur wel ten goed komt! Dat scheelt toch zo’n 9 gr. Onderweg kopen we nog wat souvenirs en dan gaan we naar KotaKinabula Park. Hier is vrijwel geen wildlife, maar er zijn wel heel veel bijzondere plantensoorten op dit “wereldefrgoed”. Zo zijn er meer dan 700 varensoorten en zo’n 35 soorten orchidaeën, die alleen hier voorkomen. Na de trekking gaan we richting Hot Springs, waar een soort warme zwavelbaden zijn. Helaas is dit erg druk en toeristisch. We klimmen een stuk naar boven…pfft…..en daar hangen de bruggen op een enorme hoogte(zo’n 40 mtr) tussen de bomen opgespannen. Deze canopywalk is best eng:de bruggen slingeren best wel en het is echt een enorme diepte, dus vooral niet naar beneden kijken!
Na de hangbruggen gaan we op zoek naar de Raflesia. Dit is de grootste bloem ter wereld en hij komt alleen op Borneo voor. Hij doet er 9 tot 12 mnd over om uit te komen, dan schiet hij open en bloeit gedurende zo’n 7 dagen. Volgens de berichten, die van gids tot gids gaan, staat er één open, dus we zijn benieuwd…..en ja hoor, daar is ie, echt een heel bijzondere bloem met een doorsnede van zo’n 50 tot 60 cm.
Na al deze indrukken gaan we terug naar ons prachtige hotel om ons een beetje op te frissen. Vervolgens gaan we met 2 taxi’s naar een Italiaans restaurant in de stad, waar we heerlijk (maar prijzig) eten. Iedereen is moe, dus na het diner allemaal naar de hotelkamers.
Morgen is onze eerste en enige vrije dag in het programma, dus dat wordt uitslapen en relaxen…mmmmm

• 03 Januari 2010 - 15:18

Madre:

en daar zijn we dan weer. Het lijkt mij óók wel eng om als slingerapen zo'n brug over te moeten, maar ik bedrijp dat het jullie is gelukt. Die grote bloem, is dat diegene die zo erg stinkt ? Dan kan je beter een hyacint hebben. Hier lijkt de wereld een oliebol met poedersuiker. Wel mooi. Allemaal weer een dikke kus en tot de volgende keer. Madre

• 03 Januari 2010 - 16:27

@.:

WOW - dat is dan net zoiets bijzonders als die Victoria-lelie, die hier in de Hortus 1x per jaar bloeit. Leuk!

Zeg hoe lang zijn jullie wel niet op reis, een maandje? ;-)

• 03 Januari 2010 - 18:40

Cees:

allemaal de beste wensen uit een winters nederland. het vriest hier 5 graden, er wordt weer geschaatst en het ziet er winters uit. een heel verschil met jullie dus. leuk om jullie verhalen zo iedere keer te lezen, we zijn benieuwd naar de foto's.

groet van de goede-rheeders

• 03 Januari 2010 - 20:01

De Jongetjes:

Hallo daar in verwegnistan !

Die bloem is wel leuk voor in een stukje ! Wil even melden dat wij net op het journaal hebben gehoord dat het wel -10 kan worden vanacht. Dus gelieve niet te zeuren over de warmte daar !

• 04 Januari 2010 - 10:57

Madre:

hallo there, vandaag zeker niets te melden ? Dan heb ik een vraag : als ik het goed begrijp blijven jullie steeds op maleisisch (schrijf je dat zo ?) grondgebied en ga je niet naar Indonesia, klopt dat ??? Ja ??? doei, madre

• 04 Januari 2010 - 11:05

Aart En Lia:

allereerst een gelukkig nieuwjaar voor jullie allemaal natuurlijk!wat hebben jullie een machtige vakantie zeg!zo beleef je nog eens wat,en volgens mij geniet iedereen er erg van.maar nu gaan jullie toch al weer aftellen !erg leuk dat we jullie kunnen volgen.geniet er nog van en wij kijken deze week nog eens wat jullie weer meegemaakt hebben de groeten van ons

• 04 Januari 2010 - 13:51

Herman Van Der Hel:

Allereerst nog een gelukkig Nieuwjaar gewenst.
    Jullie verslagen zijn heel leuk om te lezen, ik krijg het gevoel dat ik mee ben op reis.Echt spannend!
    Ik hoop dat jullie bij Sepilok de orang utans wel te zien krijgen. Alvast voor zaterdag een goede terugreis gewenst en veel plezier nog, groeten